Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Aktualnosci

Holandia: fundusz gwarancyjny dla indywidualnych biletów lotniczych?

Agnieszka Halman

18 listopada 2019 09:00

Udostępnij
na Facebooku
Holandia: fundusz gwarancyjny dla indywidualnych biletów lotniczych?

Nowy fundusz ma lepiej chronić podróżnych. AdobeStock/licencja podstawowa

W odpowiedzi na ostatnie problemy na holenderskich lotniskach organizacje konsumenckie domagają się nowego funduszu gwarancyjnego dla biletów lotniczych.
Propozycja zmiany została przedstawiona 18 listopada.
testek
Reklama

Bezpieczeństwo podróżujących

Zdaniem Franka Oostdama ze Stowarzyszenia Branży Turystycznej (ANVR) taki fundusz można zbudować nawet za opłatą 25 centów od pasażera za lot. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo finansowe dla pasażera. 

– Proponujemy, aby włączyć tę kwotę do podatku lotniczego i zapłacić SGR, które może dokonać wszystkich rozliczeń w przypadku szkód, jak to miało miejsce przez wiele lat w przypadku zorganizowanych wycieczek z biur podróży. Tam gwarancja jest wymagana prawnie – powiedział Oostdam dla De Telegraaf 

Zdaniem przedstawiciela ANVR pomysł jest oceniany przez władze jako pozytywny.  

– Ponieważ tylko w Holandii jest ponad 25 milionów ludzi, którzy co roku latają na lotnisko Schiphol lub regionalne lotniska, wkrótce będzie wystarczająco dużo pieniędzy na opłacenie wykupionych biletów w razie upadku firmy – opisywał.

Przeciwnicy inicjatywy

Nie wszyscy uważają, że nowy fundusz gwarancyjny to dobry pomysł. Przeciwnikiem jest m.in. Harm Kreulen, dyrektor KLM (Royal Dutch Airlines). Jego zdaniem dobrze prosperujące firmy będą musiały tracić przez wpadki konkurencyjnych organizacji. 

– Wiarygodne i stabilne finansowo firmy będą zmuszone pobierać pieniądze, aby dać konsumentom pewność w stosunku do mniejszych firm […] Coraz bardziej skomplikowane staje się wyświetlanie tych dopłat w przejrzysty sposób w cenie biletu. W ten sposób stajemy się coraz bardziej rodzajem firmy windykacyjnej, a nic z tego nie zarabiamy – mówił Kreulen dla De Telegraaf.

Problemy na holenderskich lotniskach

Działania dotyczące tworzenia funduszu są odpowiedzią na ostatnie problemy na holenderskich lotniskach.  

Dodatkowo, w ciągu ostatnich trzech lat zbankrutowało siedemnaście europejskich linii lotniczych. 

– Pasażerowie tracą swoje zapłacone pieniądze. Wiele osób musi kupować nowe bilety – mówi dyrektor SGR Erik-Jan Reuver dla De Telegraaf. 

Sprawą lepszego zabezpieczenia pasażerów zainteresował się również Parlament Europejski. Uznali, że konsumenci muszą być lepiej chronieni, jeżeli firmy lotnicze nie są w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań.  

Sprawa ma zostać przeanalizowana, a decyzje zostaną podjęte już niebawem. 

Źródło: RTL Nieuws, De Telegraaf
Gość
Wyślij


Bliżej nas