Holendrzy wyrzucają rocznie żywność o wartości 2.5 miliarda euro. Wkrótce uruchomiona ma zostać kampania, której celem jest zmniejszenie tego marnotrawstwa.
Reklama telewizyjna mająca uświadomić widzom problem składa się z wycinków różnych reklam, które sklejone razem przekazują nam wiadomość o marnowanej przez nas żywności.
Kampania stworzona i zainicjowana została przez grupę Sire – składającą się z różnych agencji i firm reklamowych. Celem grupy jest uświadamianie i zwracanie uwagi na różne problemy społeczne poprzez wyświetlanie odpowiednich spotów reklamowych.
Oprócz reklamy na kampanię składa się strona internetowa – Kliekipedia.nl – która zawiera różne porady jak w codziennym życiu zmniejszać ilość odpadów żywnościowych. Słowo kliek oznacza w niderlandzkim odpadki.
Według grupy środowiskowej Mielieu Centraal, Holendrzy wyrzucają średnio 14% jedzenia, a na czele stoją tutaj ludzie młodzi, samotni oraz młode rodziny. Prawie 90% z tych odpadków trafia do śmieci domowych i jest po prostu spalane.
Kampania zawiera pięć głównych porad, w jaki sposób zmniejszać marnotrawienie żywności:
1.Odpowiednio przechowuj żywność. Na przykład pomidory trzymaj dłużej poza lodówką.
2.Wykorzystuj resztki jedzenia w kolejnych potrawach.
3.Nie przejmuj się za bardzo datą przydatności do spożycia.
4.Nie gotuj więcej niż potrzebujesz.
5.Rób listy zakupów.
z: dutchnews.nl