Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Życie w Holandii

Podróż samochodem tańsza niż przejazd pociągiem? Od nowego roku podwyżka cen

Adam Świerszcz

01 grudnia 2018 08:55

Udostępnij
na Facebooku
Podróż samochodem tańsza niż przejazd pociągiem? Od nowego roku podwyżka cen

Podwyżki cen biletów wejdą w życie na początku 2019 roku fot. Anna Soroko

Pasażerowie podróżujący pociągami w Holandii muszą przygotować się na podwyżki cen biletów jednorazowych i okresowych. Wejdą one w życie 1 stycznia 2019 roku. Wzrost spowodowany jest zmianą podatku VAT w transporcie z 6 do 9 procent oraz coroczną inflacją.
Podczas gdy ceny w drugiej klasie ulegną zmianie, bilety na pierwszą klasę nie będą dotknięte podwyżkami. W związku z tym różnica między nimi znacznie się zmniejsza. Cena może wzrosnąć od 2,9 do 7,1 procent, w zależności, jaką trasą podróżujemy. Jednakże cena nie jest zależna wyłącznie od odległości.
W systemie, którego używa NS, istnieje czynnik powodujący zmianę wzrostu kosztów w zależności od trasy. Sposób, w jaki przewoźnik uzupełnia przyrost cen powoduje, że różnice między biletami stają się większe. Dzieje się tak dlatego, że firma zaokrągla kwotę do dziesięciu centów dla pasażerów w drugiej klasie. Wynika to z potrzeby uproszczenia płatności dla klientów. Zaokrąglanie nie występuje w przypadku pierwszej klasy.

Uwaga: Ten przelicznik cenowy zakłada podróżowanie Nederlandse Spoorwegen. Wzrost cen może okazać się inny w zależności od przewoźnika.

NS jest niezadowolone z podwyżki VAT, ponieważ spowoduje to, że podróże komunikacją miejską staną się znacznie droższe niż jazda samochodem. Może to spowodować mniejsze zainteresowanie liniami kolejowymi.

Ceny biletów są ustalane na podstawie jednostek taryfowych, które przedstawiają odległości między stacjami. Na przykład Utrecht Centraal znajduje się bardzo blisko stacji Utrecht Vaartsche Rijn, więc trasa między nimi równa się jednej jednostce taryfowej. Natomiast odległość między stacjami Oss i Ravenstein jest o wiele dłuższa, co daje 8 jednostek taryfowych.

testek
Reklama
Gość
Wyślij


Bliżej nas